Registrace | Zapomenuté heslo

Tři jednoduchá cvičení, která zmírní předvánoční stres




12. 12. 2014

Nakupování dárků v přeplněných nákupních centrech, pečení cukroví, úklid domácnosti, pracovní povinnosti, vánoční večírky a návštěvy příbuzných. Adventní čas bývá pro většinu lidí velmi hektické roční období plné nervozity. Místo klidu a pohody, který si obvykle v předvánočním čase chceme užít, na řadu lidí dopadá ještě větší míra stresu než jindy. Jak se mu vyhnout?

Stres je vlastně geneticky zakódovaná obranná reakce, která má za úkol zabránit poškození nebo smrti. Tlačenice v nákupním centru sice bezprostředně neohrožuje život, ale lidské tělo tuto a další nepříjemné situace tak chápe, a spouští proto odpovídající fyziologickou reakci. Do krve se uvolňuje řada stresových hormonů, například adrenalin a kortizol. I když si to neuvědomujeme, naše tělo se ve stresových situacích připravuje na boj o život a i proto, je pro člověka tento stav velmi energeticky náročný. Bezprostředním důsledkem je únava. Při dlouhodobém působení stresu si ale zaděláváme na mnohem vážnější zdravotní problémy jako například infarkt nebo mrtvice.

Jak si v předvánočním shonu od stresu aspoň trochu ulevit? Možná se vám tyto rady budou zdát až moc banální, ale opravdu fungují. Dýchejte zhluboka. Zastavte se v tlačenici nebo během náročného domácího úklidu a zhluboka se nadechněte nosem. Vzduch chvilku podržte v plicích a pomalu vydechněte. Zkuste se na nádech a výdech plně koncentrovat a několikrát jej zopakujte. Už po několika málo opakováních vám začne klesat krevní tlak a zpomalí se vyplavování stresových hormonů.

Při dalším uvolňujícím dechovém cvičení opět začněte tím, že se soustředěně nadechnete nosem. Při tom si představujte, že vdechovaný vzduch je prosycen vaší oblíbenou vůní (ať už to je levandule, citrusové plody nebo třeba svěží vůně borovice). Koncentrujte svou mysl na to, že tato fiktivní vůně prostupuje celé vaše tělo a rozlévá se až do konečků prstů. Pak teprve vydechněte. Tohle dechové cvičení byste pro optimální účinek měli zopakovat aspoň dvanáctkrát.

Úlevu do stresu přinese i jednoduchá formulka, kterou si ve chvílích nervozity budete opakovat v hlavě. Zkuste se ale vyvarovat všech negací. Neříkejte si tedy “nejsem ve stresu“ ale místo toho si zkuste opakovat “jsem úplně klidný a uvolněný“. Tuhle pozitivní větu si zkuste opakovat tak často, jak jen to je možné. Třeba i během cesty v nacpané MHD nebo během večerního nákupu v samoobsluze. Sice se může zdát, že se jedná o banální rady, ale tentokrát skutečně platí, že v jednoduchosti je síla a tahle snadná cvičení fungují!





Čtěte také
Partneři

AeskuLab-sam

doctorum