Registrace | Zapomenuté heslo

Tipy na zdravá jídla pro děti




20. 02. 2015

Jak jste se mohli dočíst v našem článku o dětské obezitě, pro děti je důležité naučit se jíst zdravě a správně co nejdřív. Z dětí s nadváhou totiž většinou vyrostou i obézní dospělí. Jak tomu zamezit? Přinášíme pár tipů na vhodné pokrmy pro děti. 

Kromě správné skladby jídelníčku je důležité, aby děti jedly pravidelně a v klidu. Během dne by měly sníst pět až šest menších jídel. Snídani, dopolední svačinu, oběd, odpolední svačinu, večeři a případně ještě malou druhou večeři. Odstup mezi jídly by u dětí neměl přesáhnout tři hodiny. Pravidelné stravování během celého dne navíc zamezí nezdravému večernímu přejídání a poskytne dětem dostatek energie.

Co podávat k jídlu během dne?

K snídani například bílý jogurt s cereáliemi nebo ovesnými vločkami, celozrnné pečivo s plátkem sýra nebo tvarohovou pomazánkou, našlehaný tvaroh s ovocem nebo ovesnou či krupicovou kaši. Určitě nejsou vhodné párky, koblihy s marmeládou, rohlík se salámem nebo čokoládové oplatky.

Podobné složení jako snídaně může mít i dopolední svačina. Ideální svačinou, která přežije i delší pobyt ve školní brašně, je celozrnné pečivo se sýrem a drůbeží šunkou. Doporučujeme přibalit ještě ovoce nebo zeleninu. Dát dětem peníze a nechat je kupovat si svačinu podle vlastního výběru považujeme za nevhodné. Obvykle si totiž dopřejí nezdravou bagetu s majonézou nebo cukrovinky.

Oběd v případě dětí, které už chodí do školy, většinou nemůžeme nijak zvlášť ovlivnit. Záleží na tom, jak osvícené je vedení školy a školní kuchyně. I proto je u dětí školou povinných důležité dbát na zdravé složení ostatních jídel během dne.

Odpolední svačina by měla tvořit už jen 10 % denního energetického příjmu. Ke konci dne už totiž energii většinou nestihneme využít a naše tělo si ji ukládá do zásoby. Kromě objemu se vyplatí dbát i na správný výběr. Vhodné je méně sladké ovoce – meruňky, jablka, hrušky, pomeranče nebo grepy.

Poslední jídlo dne, obvykle večeře, by mělo pokrýt asi 15–20 % denního energetického příjmu. Hodí se třeba zeleninový nebo těstovinový salát s jogurtovou zálivkou, rybí či drůbeží maso s dušenou zeleninou, celozrnné pečivo namazané rybí nebo zeleninovou pomazánkou a podobně. Naposledy by děti měly jíst zhruba tři hodiny před spaním. Kdyby ale uléhaly hladové, je lepší dát jim ještě druhou, lehkou večeři. Její energetická hodnota by však měla být skutečně velmi nízká. Ideální je třeba kousek salátové okurky, mrkev, malý jogurt, tvaroh, malý kousek sýra nebo plátek šunky.





Čtěte také
Partneři

AeskuLab-sam

doctorum