Registrace | Zapomenuté heslo

Tipy, jak zmírnit bolesti zad v těhotenství




22. 09. 2014

Jednou z nejčastějších obtíží nastávajících maminek jsou bolesti zad. Z části za to může zvýšená zátěž, kterou pro těhotné představuje rostoucí miminko. Na vině jsou také výkyvy hormonální hladiny a změna polohy těžiště těla. Jak si od neustálé bolesti zad aspoň trochu ulevit?

Navštivte fyzioterapeuta

Samozřejmě se při řešení problému s bolavými zády můžete držet obecných rad a doporučení, které dnes najdete na internetu a v různých časopisech, ovšem fyzioterapeut může doporučit řešení šité přímo na míru vám osobně. Tělo každé nastávající maminky je totiž jiné a i přesná příčina bolesti zad se může u jednotlivých případů více či méně lišit. Fyzioterapeut nebo fyzioterapeutka vám mohou doporučit speciální cviky na uvolnění páteře, případně vám mohou ulevit pomocí různých měkkých technik. Některým těhotným ženám může od bolesti zad ulevit i tzv. tejpování, což je aplikace speciálních nalepovacích pásek, které pomohou odlehčit namáhané bederní páteři. Správnou techniku aplikace těchto pásek vás rovněž může naučit fyzioterapeut.

Pořiďte si bederní pás

Široký elastický pás, který se díky suchým zipům dá různě přizpůsobit, poskytuje podporu rostoucímu bříšku, zároveň tím částečně ulevuje bederní páteři, svalům ve spodní části zad a navíc pomáhá udržovat správné držení těla.

Plavání  

Některým ženám uleví od bolestí zad plavání nebo speciální cvičení pro těhotné ve vodě. Je ovšem nutné se před návštěvou bazénu informovat u svého gynekologa, zda je pro vás pobyt ve vodě vhodný. Vhodnější než klasické plavání jsou pro nastávající maminky kurzy plavání pro těhotné. Místo nácviku plaveckého stylu se během nich provádí různé cviky ve vodě, které posílí pánevní dno, uleví zádovým svalům a v neposlední řadě mohou zvýšit kapacitu plic, což se při fyzicky namáhavém porodu velmi hodí.

Cviky na speciálním míči

Cvičení na tzv. fitbalonech neboli rehabilitačních míčích obecně zlepšuje svalové napětí a držení těla. Při sezení na velkém gymnastickém míči totiž musíme na rozdíl od sezení na židli sedět zcela rovně a nesmíme mít povolené a ochablé svaly. I proto někteří lidé při kancelářské práci sedí raději na těchto míčích místo na židli. Je ale nutné si vybrat správně velký míč v poměru k výšce našeho těla. Stejně tak cviky na míči je třeba provádět přesně, proto je lepší navštěvovat lekce pod vedením cvičitelky, než cvičit na míči sama doma.

Těhotenská jóga

Uvolnit zádové svaly a ulevit tím od bolesti může i jóga pro těhotné. Ta se obvykle skládá z méně náročných ásan a zaměřuje se na cviky sloužící k posílení pánevního dna a k relaxaci.

Masáž, teplo, zábaly

Od bolestí zad může ulevit také těhotenská masáž zad. Ta se provádí v poloze vleže na boku a soustředí se na v těhotenství nejvíc namáhané partie, jako jsou šíje, záda, bedra, oblast kyčlí a pánve. Některým těhotným uleví krátkodobě od bolesti zad teplý obklad nebo rašelinový zábal.





Čtěte také
Partneři

AeskuLab-sam

doctorum