Registrace | Zapomenuté heslo

Těhotenství a sport – jaké fyzické aktivity jsou vhodné a čemu se raději vyhnout?




06. 08. 2014

Řada nastávajících maminek je z doby před otěhotněním zvyklá pravidelně sportovat. Pokud těhotenství probíhá bez problémů je fyzická aktivita samozřejmě žádoucí i tehdy. I tady ale platí některé zásady, které je vhodné dodržovat. 

Porod je velká fyzická zátěž, a proto je žádoucí, aby i ty nastávající maminky, které nikdy necvičily, začaly v těhotenství aspoň s nějakou fyzickou aktivitou – třeba s těhotenským cvičením. Obecně se v těhotenství doporučuje sportovat méně intenzivně než před ním. Některé studie uvádí, že srdeční frekvence nastávající maminky by během fyzické zátěže neměla přesáhnout 75% své maximální hodnoty. Důležité je pochopitelně vybírat si takové sportovní aktivity, kde je minimální riziko pádu nebo zranění. Nevhodné jsou proto kontaktní bojové sporty, míčové hry a obecně sporty, při kterých ve větší míře dochází k otřesům těla nebo hrozí prudké nárazy. Nedoporučuje se ani posilování, při kterém by se víc zatěžovalo břišní svalstvo.

Vhodné sporty

Mezi vhodné sporty pro těhotné patří například plavání. I přes obecná doporučení je ale vhodné konzultovat tuto fyzickou aktivitu se svým ošetřujícím gynekologem. Nelze doporučit plavání v přírodních nádržích, kde hrozí přemnožení sinic – ty totiž mohou způsobit řadu zdravotních komplikací. Ideální jsou bazény, ve kterých je voda namísto chemicky, upravována pouze mořskou solí. Protože voda nadnáší a zmenšuje otřesy je pro nastávající maminky vhodný i aqua aerobik – stejně jako v případě plavání je opět lepší cvičit v bazénu s mořskou solí než s chemickou dezinfekcí.

Mezi další vhodné fyzické aktivity pro těhotné patří jóga nebo pilates – dnes už dokonce existuje i řada studií, kde cvičí speciální jógu a pilates v úpravě pro těhotné. K obecně doporučovaným sportům patří také chůze, břišní tanec, tai-či nebo cvičení na velkých gymnastických míčích. Mezi vhodné sporty bývá řazena i jízda na kole – zde je ale třeba si dávat pozor na případný pád.

Závěrem ještě klíčová doporučení platná pro všechny tipy sportovních aktivit v těhotenství – vhodnost cvičení zkonzultujte se svým gynekologem, necvičte s maximální intenzitou, hlídejte si tepovou frekvenci, nezapomeňte na dostatečný přísun tekutin, dejte si pozor na přehřátí a při pocitu slabosti s cvičením okamžitě přestaňte.





Čtěte také
Partneři

AeskuLab-sam

doctorum