Registrace | Zapomenuté heslo

Novinky ze zdravotnictví

Proč dnes může být v ovoci a zelenině menší obsah vitamínů a živin než před 60 lety?




28. 07. 2014

Ovoce a zeleninu tradičně vnímáme jako největší přirozený zdroj vitamínů. Některé studie ale nasvědčují tomu, že množství vitamínů a dalších zdraví prospěšných látek za poslední desetiletí v ovoci a zelenině rapidně ubylo. Čím to může být? 

Pokud pomineme lokální ovoce a zeleninu, která pochází buď přímo z naší zahrady, nebo jsme ji koupili od místního pěstitele, cestuje k nám většina plodin z velké vzdálenosti. V samoobsluze běžně seženeme ovoce a zeleninu, které před tím, než se dostaly k nám do nákupního košíku, urazily tisíce kilometrů. Broskve, nektarinky, hroznové víno nebo jablka obvykle pochází ze Španělska, Řecka nebo z Itálie. Ze Španělska se k nám často dováží také okurky nebo rajčata, rajská jablíčka k nám ale někdy putují třeba až z Maroka. Ze Španělska se k nám dováží také jahody, natrefit ale v obchodě můžete i na jahody z Číny.

Aby ovoce a zelenina přečkaly tisícikilometrovou cestu je nutné je například chemicky ošetřit tak, aby je během transportu nezničila plíseň. I kvůli několikadenní přepravě se plody často sklízí ne zcela zralé, protože se počítá s tím, že dozrají až během cesty ke spotřebiteli. Kvůli větším finančním ziskům se také dnes velké množství ovoce a zeleniny pěstuje průmyslově ve velkých halách a sklenících bez přístupu přirozeného slunečního svitu.K rychlejšímu růstu takových plodů (například rajčat) se navíc v takových sklenících udržuje vyšší hladina CO₂ - fotosyntéza a růst celé rostliny i včetně plodů pak totiž probíhá rychleji.

Je pravděpodobné, že všechny tyto faktory mohou přispívat k tomu, že takto vypěstované ovoce a zelenina vykazuje jinak vysokou hladinu vitamínů a živin, než ovoce a zelenina vypěstovaná tradičním způsobem. Podle výzkumu, který proběhl na univerzitě v Texasu a byl publikován v roce 2004 v americkém časopise Journal of the American College of Nutrition, klesla mezi lety 1950 – 1999 v USA hladina řady vitamínů celkem ve více než čtyřech desítkách druhů ovoce a zeleniny. Mj. se jednalo o vitamín C a B2, o železo, fosfor a vápník.

Vzhledem k tomu, že v ČR řada lidí za den rozhodně nezkonzumuje doporučenou dávku ovoce a zeleniny – Světová zdravotnická organizace doporučuje sníst denně 400 gramů ovoce nebo zeleniny, tak by bylo chybné svalovat veškerý nedostatek vitamínů, kterým někteří z nás trpí jen na skutečnost, že jich ovoce a zelenina mohou obsahovat méně než dřív. I tak je ale určit lepší konzumovat sezónní ovoce a zeleninu z lokálních zdrojů. Zvlášť teď v létě, kdy je jí i u nás dostatek. 





Čtěte také
Partneři

AeskuLab-sam

doctorum