Registrace | Zapomenuté heslo

Moje tělo, moje zdraví

Nasycené mastné kyseliny – velký problém českých jídelníčků




24. 02. 2015

Víte, že nadměrná konzumace nasycených mastných kyselin je obrovský problém a čeští lékaři se s ním v ordinacích potkávají denně? Co o nasycených mastných kyselinách víte? Týká se vás jejich nadměrná spotřeba?

Podle aktuálních průzkumů ví jenom 29 % Čechů, že tuky s obsahem nasycených mastných kyselin jsou takzvaně špatné, zatímco ty s nenasycenými mastnými kyselinami zdraví prospívají. Kde se tedy ony špatné kyseliny, kterých bychom měli jíst co nejméně, nacházejí? Hlavně v másle, sádle, tučném mase, uzeninách, plnotučných mléčných výrobcích, v různých polevách, dortech, zákuscích, trvanlivém a jemném pečivu. Takový typ tuků by měl tvořit maximálně třetinu všech tuků, které za den sníme.

Zdraví prospěšné nenasycené tuky naopak najdeme v tučných rybách, jako jsou losos, makrela a sardinky. Dále v ořeších a v kvalitních rostlinných olejích s výjimkou kokosového a palmového. Tento typ tuků by měl tvořit dvě třetiny z celkového denního příjmu tuků.

Na závěr pro vás máme pár tipů, jak upravit jídelníček tak, aby v něm bylo nasycených tuků méně. Pokud máte rádi uzeniny, dejte si místo tvrdého salámu drůbeží šunku. Pokud si dopřáváte sladké, dejte si čokoládu s vysokým obsahem kakaa, která je zdravější. Omezte sušenky s polevou a tukovými náplněmi a zkuste místo nich sušené ovoce, oříšky bez polevy nebo müsli tyčinky.





Čtěte také
Partneři

AeskuLab-sam

doctorum