Registrace | Zapomenuté heslo

Nadýmání v těhotenství – tipy, jak ho eliminovat




18. 08. 2014

Nadýmání a zácpa jsou jedny z nejčastějších obtíží, se kterými se nastávající maminky potýkají. Kromě toho, že jsou tyto trávicí obtíže nepříjemné, mohou být někdy i velmi bolestivé. Přečtěte si několik tipů, jak se jim vyhnout nebo je aspoň zmírnit. 

V těhotenství probíhá v těle celá řada hormonálních změn. Jednou z nich je i uvolnění napětí hladkého svalstva, jež způsobuje hormon progesteron. Vlivem tohoto uvolnění hladkých svalů se ale zpomaluje i pohyb a činnost střev. Natrávená potrava proto postupuje trávicím traktem pomaleji a zůstává v něm delší dobu. Mj. se z ní proto do těla vstřebá i víc vody – vyšší hustota tráveniny ve střevech je pak jedna z příčin možné zácpy. Nadýmání spojené s plynatostí je z převážně části vedlejším produktem činnosti bakterií, které ve střevech běžně žijí a napomáhají tam štěpení přijatých živin.

Tipy, jak nadýmání omezit

Zkuste vypozorovat, po kterých potravinách jsou vaše obtíže horší.Zapisujte si, co a kdy jste který den jedla a zpětně můžete zjistit, které potraviny vaše obtíže zhoršují.

Vyhněte se potravinám, o kterých je obecně známo, že působí nadýmavě. Patří sem například luštěniny, čerstvé pečivo, některé druhy zeleniny (zelí, cibule, česnek, květák, brokolice), kynuté potraviny (knedlíky, buchty), sýry, uzeniny, silně kořeněná jídla.

Pijte dostatek tekutin. Ideální je obyčejná voda nebo nesycené slabší minerálky. Tipem na zrychlení pohybu střev je vypít sklenici vlažné vody ráno nalačno. Nepijte slazené limonády s bublinkami a vyhněte se nápojům s umělými sladidly, která mohou rovněž přispívat k zácpě.

Jídlo jezte po menších porcích. Místo klasického schématu snídaně-oběd-večeře zkuste jíst minimálně pět a více menších jídel denně. Vyhněte se přejídání. Jezte v klidu a pomalu, dopřejte si na jídlo dostatek času.

Pokud už jsou vaše potíže skutečně neúnosné, poproste svého ošetřujícího lékaře, aby vám doporučil některý z přípravků proti nadýmání, který je vhodný i pro těhotné. Nikdy se neordinujte léky sama! Některé nastávající maminky spoléhají v tomto směru na přírodní prostředky – ulevit vám může například fenyklový čaj nebo kmínový odvar.

Aby střeva nebyla líná, je důležité se dostatečně hýbat. Nastávající maminky by se měly vyhnout dlouhému sezení, a když už je nezbytné (například v práci), měly by se čas od času zvednout a projít nebo aspoň protáhnout. Pokud jsou bolesti způsobené nadýmáním skutečně velké, některým těhotným přináší úlevu setrvat chvíli vkleče v pozici na čtyřech. O fyzické aktivitě, která je v těhotenství vhodná a která vám rovněž může problémy s nadýmáním pomoci řešit, se dočtete v jednom z našich předchozích článků zde.





Čtěte také
Partneři

AeskuLab-sam

doctorum