Registrace | Zapomenuté heslo

Dětská nadváha – do boje s ní se musit zapojit celá rodina




14. 11. 2014

Škola, kamarádi, ale hlavně životní styl a stravování v rodině. To jsou hlavní faktory, které ovlivňují dětskou nadváhu a obezitu. Návyky, které si děti díky rodičům utvoří, je pak často provází po celý život. A jídlo není výjimka. Alarmující je, že za poslední čtvrtstoletí došlo v rozvinutých zemích k ztrojnásobení počtu obézních dětí. V České republice má nadváhu nebo je obézní už každé třetí dítě. 

Zatímco dospělí, kteří chtějí zhubnout, si často ordinují různé přísné diety a přesně si počítají, kolik snědli kalorií, u dětí takový přístup může nadělat víc škody než užitku. Zákazy, diety a striktně sepsané jídelníčky mohou dětem celé zdravé stravování znechutit a většinou nejsou diety ani moc úspěšné. Ideální je používat zdravý selský rozum a netlačit na pilu – místo obalovaného sýru nabídněte dětem přírodní kuřecí plátek, místo čokoládového dortu mu dejte ovocný shake nebo banán posypaný kakaem, místo mastných hranolek uvařte bramborovou kaši. Děti by hlavně neměly mít pocit, že zdravou stravou o něco přichází, nebo že se musí nějak výrazně omezovat. Měly by mít pocit, že jíst zdravě a méně je prostě úplně normální.

Protože příklady táhnou, mělo by se samozřejmě zdravé stravování týkat celé rodiny. Rozhodně nejde, aby dítě, které má hubnout, mělo k večeři salát, zatímco jeho tatínek si pochutnává na guláši s knedlíkem. Pocit nespravedlnosti a křivdy může v takovém případě nejen zhatit snahu zhubnout, ale může mít i negativní dopad na dětskou psychiku. Jak by se tedy daly shrnout rady pro rodiče dětí s nadváhou, které by se neměly týkat jen dětí samotných, ale celé rodiny?

Jíst pravidelně a to minimálně 5x denně. Nevynechávat snídani. Jíst menší porce a v případě, že už je dítě syté nenutit ho vše dojídat. Nepít sladké limonády, ale žízeň zahánět vodou nebo ředěnými ovocnými džusy. Mlsat s rozumem a v omezeném množství. Nejíst u televize, počítače nebo k zahnání nudy. A hlavně se hýbat! Pokud se děti nevěnují žádnému sportu, měly by aspoň co nejvíc chodit. Pěšky do školy a zpátky, o víkendu na procházky. Opět platí, že děti by neměly být ve sportovních a fyzických aktivitách samy, ale že je nejlepší, pokud se jich účastní celá rodina. Žádná zázračná metoda, stejně jako u dospělých v boji s nadváhou neexistuje. Rady by se daly zjednodušit do staré známé rady: Míň jíst a víc se hýbat – ideálně všichni spolu.





Čtěte také
Partneři

AeskuLab-sam

doctorum