Registrace | Zapomenuté heslo

Novinky ze zdravotnictví

Češi moc solí - nadbytek soli škodí dospělým i dětem




26. 11. 2014

Ministerstvo zdravotnictví dlouhodobě varuje, že spotřeba kuchyňské soli je v České republice alarmující. Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi je Česká republika s průměrnou spotřebou soli 14-15 g na osobu denně hodně špatně. Evropský průměr se pohybuje totiž v rozmezí 8-12 g soli na den. Doporučená denní dávka soli pro dospělého je ale pouhých 5 g. U dětí ještě míň. 

Kuchyňská sůl se běžně začala používat zhruba před 5 tisíci lety. Z pohledu vývoje lidského organismu se tak jedná o relativní novinku. Na vyšší dávky soli proto nejsme geneticky připraveni. Lidské tělo je od přírody nastaveno na příjem přibližně jednoho gramu soli za den. To je ale 10x míň, než kolik dnes běžně konzumujeme! Vyšší množství přijímané soli přímo souvisí se zvýšením krevního tlaku. Hypertenze je pak vstupní branou k řadě vážných a v některých případech smrtelných onemocnění cév a srdce.

Odborné odhady ministerstva zdravotnictví tvrdí, že snížením denního příjmu soli na polovinu dnešního množství by v Česku došlo k omezení výskytu cévních mozkových příhod o čtvrtinu. Výskyt kardiovaskulárních onemocnění by klesl o 17 %. Původ nezdravě vysokého krevního tlaku je třeba hledat už v dětském věku. „Až 80 % kojenců dostává ve 2. polovině prvního roku života ve výživě víc soli, než je doporučeno. V batolecím věku pak přijímá nadměrné množství soli až 95 % dětí a u starších dětí se to týká prakticky všech,“ řekl ministerstvu zdravotnictví profesor Jan Janda z České pediatrické společnosti.

Za nadměrným příjmem soli nestojí samotné solení nebo přisolování pokrmů. Nejvíce soli v současnosti přijímáme z vyrobených a zpracovaných potravin - asi 80 % z celkového množství denní dávky soli. 10 % připadá na přídavek soli při vaření a dosolování a 10 % soli obsahují potraviny přirozeně. Řešením tedy je omezit konzumaci uzenin, instantních potravin, paštik, konzerv, tavených a plísňových sýrů, slaného pečiva, smažených bramborových lupínků a nakládané zeleniny. Zvýšit bychom naopak měli příjem čerstvého ovoce a zeleniny. Vařit domácí jídla bychom si měli z co nejméně zpracovaných surovin. Omezit bychom měli předvařená jídla určená pro ohřev v mikrovlnné troubě a instantní potraviny.





Čtěte také
Partneři

AeskuLab-sam

doctorum