Registrace | Zapomenuté heslo

Bolest za krkem - několik tipů jak jí předcházet a jak se jí zbavit




12. 01. 2015

Trávíte několik hodin denně u počítače? Řídíte hodně auto? Skláníte často hlavu, abyste zkontrolovali displej svého mobilního telefonu? Spíte na břiše? Všechny tyto činnosti mohou způsobit nepříjemnou bolest krční páteře, která navíc občas vystřeluje až do hlavy nebo hrudníku. Jak takovým problémům předejít? 

Máte-li s krční páteří dlouhodobější problémy, měl by přesnou diagnózu určitě stanovit lékař. Ten potom navrhne další léčebný postup a případně vás pošle za fyzioterapeutem. Řadě potíží s krční páteří se ale dá předcházet. Obsáhlá studie portugalských lékařů a fyzioterapeutů prokázala, že velký vliv na chronickou bolest za krkem má držení hlavy.

Lidé, kteří mají tendenci hlavu víc vysunovat vpřed – tedy chodí a stojí s takzvaně vystrčenou bradou, mívají s krční páteří velmi často problémy. Pokud je takový postoj s hlavou vystrčenou vpřed a se shrbenými rameny i váš případ, zkuste jej cíleně eliminovat. Snažte se vypnout prsa, nehrbit se v ramenou a nepředsunovat bradu. Vždycky, když se přistihnete, že se váš krk natahuje dopředu (například při práci na počítači), cíleně se vraťte do správného postavení.

Důsledky takového špatného postoje s předsunutou bradou a shrbenými rameny, můžete částečně odstranit následujícím jednoduchým cvičením. Sepněte natažené ruce za zády tak, aby vaše klouby směřovaly k zemi. Natažené a spojené ruce přitiskněte k hýždím. Zakloňte pomalu hlavu tak, jako byste se chtěli podívat na strop. Hlídejte si zatažené břicho a neprohýbejte se v bederní páteři. Vydržte tak zhruba půl minuty. Cvičte aspoň jednou denně.

Ideálním sportem, který vám může bolesti krční páteře odstranit, je jóga. Pokud je ovšem vaše držení těla už hodně špatné, je nutné se poradit o vhodných rehabilitačních cvicích s fyzioterapeutem. K bolestem za krkem přispívá velkou měrou taky stres a nervozita. Když se cítíme pod tlakem a v napětí, máme totiž tendenci zatínat šíjové svaly. Ty jsou potom přetížené a výsledkem je nepříjemná bolest. Pokud se dostanete do stresové situace, zkuste vědomě uvolnit šíji a tlačit ramena dolů. Pozor si dávejte taky na bolestivé prochladnutí šíjových svalů například kvůli klimatizaci nebo průvanu.

Pokud už vás bolest krční páteře přepadla, můžete se ji doma pokusit zmírnit suchým, teplým zábalem. Vlhké teplo – jako například horká vana, není navzdory rozšířené představě řady lidí pro zmírnění obtíží vhodné. 





Čtěte také
Partneři

AeskuLab-sam

doctorum