Registrace | Zapomenuté heslo

Novinky ze zdravotnictví

3 tipy na zdravé potraviny, které si můžete dopřát na dovolené u moře




02. 07. 2014

Prevence rakoviny a kardiovaskulárních chorob, zvýšení průměrného věku dožití, snížení hladiny cholesterolu a dokonce prevence Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby. Všechny tyto benefity přičítá řada odborníků včetně těch z prestižních americké Mayo Clinic tzv. Středomořské dietě. Co je jejím základem? 

  1. Mořské ryby

Mořské ryby obsahují v průměru o dost víc lidskému tělu prospěšných látek než ryby sladkovodní. Maso mořských ryb má vysoký podíl bílkovin a zároveň obsahuje velké množství esenciálních mastných aminokyselin. Rybí maso navíc obsahuje výrazně nižší množství cholesterolu než jiné zdroje živočišných bílkovin. Některé výzkumy tvrdí, že konzumace přiměřeného množství mořských ryb 2 – 3x týdně snižuje riziko infarktu cca o 30%. Mezi nejzdravější ryby, jejichž maso zároveň obsahuje nejnižší hodnoty rtuti, která se někdy v mase mořských ryby vyskytuje, patří například makrela, treska, sleď, sardel, losos nebo platýs.

  1. Olivový olej

Olivový olej je nedílnou součástí tradiční středomořské kuchyně, pokud se tedy chystáte na dovolenou do Středomoří, určitě se s ním setkáte ve velkém. Olivový olej je všeobecně považován za prevenci proti kardiovaskulárním chorobám, proti zvýšené hladině cholesterolu a bývá dáván i do souvislosti s nižším rizikem rakoviny tlustého střeva, což je onemocnění, které se v ČR vyskytuje mimořádně často. Pokud byste se rozhodli si z dovolené přivézt panenský olivový olej domů, vyplatí se koupit ten v menších baleních, které spotřebujete zhruba do měsíce od otevření. Olivový olej totiž po otevření velmi rychle stárne.

  1.  Rajčata a čerstvé bylinky

Tradiční středomořská kuchyně používá k dochucení místo prefabrikovaných kořenících směsí, které obsahují zbytečně velké množství soli, čerstvé bylinky a česnek. Typickou středomořskou zeleninou jsou rajčata. Ta, které dozrála přirozeným způsobem a ne urychleně ve skleníku, jsou pochopitelně chutnější a zdravější. Zvlášť prospěšnou látkou, kterou rajčata obsahují, je antioxidant lykopen. Ten mj. snižuje riziko vzniku rakoviny prostaty, žaludku a snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Zajímavé je, že tepelně upravená rajčata (například v těstovinách atd.) obsahují ještě víc pro lidské tělo využitelného lykopenu než rajčata syrová. 





Čtěte také
Partneři

AeskuLab-sam

doctorum